تمرینات بی هوازی چیست و چه فوایدی دارد؟

اویاما
اویاما
فروردین ۲۶, ۱۳۹۷
زندگی نامه هادی ساعی
هادی ساعی
فروردین ۲۶, ۱۳۹۷
تمرینات بی هوازی چیست و چه فوایدی دارد

اگر شما یک رزمی کار هستید و یا قصد دارید به صورت حرفه ای یک ورزش رزمی را انجام دهید حتما باید بدانید که تمرینات بی هوازی چیست و چه فوایدی دارد ؟

اگر مالید که بدانید تمرینی که انجام می دهید هوازیست یا بی هوازی لازم است دقت کنید که آیا می توانید در طول آن صحبت کنید یا خیر؟ اگر می توانید شما در حال انجام یک ورزش هوازی هستید و اگر نمی توانید و یا اصطلاحاً نفس نفس می زنید، در حال انجام یک ورزش بی هوازی می باشید.

اگر شما در حین فعالیت نفس کم می آورید و یا ضربان قلب شما به ۸۰ تا ۹۰ درصد حداکثر ضربان قلب می رسد پس شما در حال انجام یک فعالیت بی هوازی هستید و می دانید که این فعالیت چه نوع حسی را ایجاد می کند. ورزش های بی هوازی همانطور که از اسم آن پیداست موجب کمبود اکسیژن در بدن می گردند. ورزش های بی هوازی ورزش هایی با شدت بالا هستند که سیستم تنفسی انسان در آن قادر به تحویل اکسیژن به عضلات با سرعت کافی نیست.

به دلیل اینکه عضلات بدن برای فعالیت های خود نیاز به اکسیژن دارند و به دلیل سرعت و شدت بالا در زمان تمرینات، ورزش های بی هوازی در مدت زمان کوتاهی می توانند ادامه یابند و در این زمان است که عضلات دچار کمبود اکسیژن می گردند.

در زمان تمرینات بی هوازی، بدن انسان همزمان با تولید انرژی در عضلات تولید ماده ای به نام اسید لاکتیک را آغاز می نماید. و وقتی سطح اسید لاکتیک در خون بالا برود موجب احساس خستگی در عضلات می گردد.

تمرینات بی هوازی چیست و چه فوایدی دارد

اکثر رزمی کاران با این حس به خوبی آشنا هستند. در مبارزات و فعالیت های یکباره در تمرینات ورزشی که به یکباره ضربان قلب بالا می رود شما در واقع در حال انجام تمرینات بی هوازی هستید. و به همین دلیل نیز به زودی دچار خستگی می شوید و نمی توانید با همان شدت به تمرینات ادامه دهید.

بدن انسان با تمرینات منظم می تواند در برابر اسید لاکتیک قوی تر گردد. و بدن می تواند با تمرینات مستمر اسید لاکتیک اضافی را دفع نماید. همچنین بدن با تولید انرژی ذخیره در عضلات می تواند آغاز خستگی در تمرینات بی هوازی را به تأخیر بیاندازد.

در نظر داشته باشید که بدن انسان این ظرفیت را دارا می باشد که در تمرینات بی هوازی، میزان ذخیره انرژی خود را از ۱۲ تا ۵۰ درصد افزایش دهد. و این افزایش بدان معنی است که شما می توانید طول تمرینات بی هوازی خود را افزایش دهید در حالی که خستگی کمتری را احساس می کنید.

به یاد داشته باشید که اگر شما یک ورزش رزمی را انجام می دهید لازم است که از تمرینات بی هوازی در برنامه تمرینی خود بهره ببرید چرا که این تمرینات موجب افزایش عمکلرد های سرعتی و قدرتی شما می شود و می توانید در آن با شدت بیشتری کالری بسوزانید و خستگی کمتری را احساس کنید.

در نظر داشته باشید که اگر شما یک فرد مبتدی هستید حتما باید تمرینات بی هوازی را زیر نظر یک فرد مجرب آغاز نمایید. چرا که این تمرینات برای یک فرد آماتور می تواند بسیار چالش بر انگیز باشد و شما را در معرض خطرات بزرگی قرار دهد. نکته دیگر این که این گونه تمرینات نیاز به ریکاوری کامل دارند و نباید بیش از ۲ تا ۳ بار در هفته انجام گردند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *