تاریخچه آیکیدو
تاریخچه آیکیدو
خرداد ۹, ۱۳۹۷
آموزش دفاع شخصی گرفتن شانه از پشت
آموزش دفاع شخصی گرفتن شانه از پشت
خرداد ۱۲, ۱۳۹۷
کم کردن وزن برای مسابقات

ورزشکاران نیز مانند دیگر افراد جامعه در مراحل مختلف زندگی نیاز به مشاوره تغذیه ای دارند. اما شرایط خاص بدنی طبیعتاً نیازهای تغذیه ای ویژه ای را در آنها پدید می آورد که با توجه به آن نیازها در پاره ای شرایط می تواند در مسابقات نقش تعیین کننده داشته باشد. ورزشکاران بسیاری هستند که در مورد تغذیه ورزشی خود به راهنمایی نیاز دارند. یکی از مسائل مهم ورزشکاران کم کردن وزن برای مسابقات می باشد. در زیر یکی از انواع این سؤالات را مطرح کرده ایم و پاسخ آن را نیز آورده ایم.

سئوال : من حدود یک ماه و نیم دیگر مسابقه دارم. وزن من درحال حاضر ۸۲ کیلوگرم است. اما می خواهم در مسابقه در وزن ۷۵- کیلوگرم شرکت کنم. لطفاً رژیم غذایی به من بدهید که تا آن موقع دست کم ۷-۸ کیلو وزن کم کنم اما توان ماهیچه ای من حفظ شود.

پاسخ کم کردن وزن برای مسابقات :

یکی از مسائل مهم در چنین موارد ترکیب شیمیایی بدن Body Composition ورزشکار است. به عبارتی دیگر باید دید میزان بافت چربی و توزیع آن و مقدار توده چربی Fat-Free Mass در بدن ورزشکار چگونه است. برای ارزیابی ترکیب شیمیایی بدن روش های گوناگونی وجود دارد که برخی از آنها ساده (مانند اندازه گیری ضخامت چین پوستی به ویژه در ناحیه پشت بازو با وسیله پرگار مانندی به نام کالیپر «Caliper») و برخی دیگر بسیار پیچیده و دقیق (مانند اندازه گیری میزان مقاومت بافت ها در برابر جریان ضعیف برق Bioelectrical Impedance Analysis و از همه دقیق تر روش برش نگاری رایانه ای CT Scan می باشند). حتماً به یاد دارید که سوختهای متابولیک در بدن شامل کربوهیدرات (به شکل گلوکز)، چربی و پروتئین می باشند.

کربوهیدراتها در بدن به صورت گلیکوژن و چربیها به صورت تری گلیسرید در بافت چربی ذخیره می شوند. اما در بدن چیزی تحت عنوان پروتئین ذخیره ای نداریم. به عبارتی دیگر پروتئین ها در هر جای بدن که باشند وظیفه ای بر عهده دارند. مثلاً نقش ساختمانی دارند یا نقش تنظیمی (در ساختمان آنزیمها، هورمونهای پپتیدی… ) و یا …

اهمیت ترکیب شیمیایی بدن همینجا روشن می شود. اگر مقدار بافت چربی بدن ورزشکار باتوجه به سن و چثه بدنی اش بیش از حد طبیعی باشد می توان با تنظیم یک رژیم غذایی مناسب مقداری از بافت چربی و لذا از وزن او کاست. بی آنکه مقدار قابل توجهی از پروتئین هایش را از دست بدهد. و بدین ترتیب توان بدنی وی را نیز به خوبی حفظ کرد. بر این نکته تأکید می گردد که رژیم غذایی هر فرد مختص همان فرد است و نمی توان یک دستور غذایی خاص را به همه ورزشکاران توصیه نمود. و دیگر آنکه تنظیم یک چنین رژیم غذایی فقط و فقط در حد تخصص یک متخصص تغذیه پزشکی است.

اما حالت دوم مسأله این است که میزان بافت چربی بدن ورزشکار در حد طبیعی یا کمتر از آن باشد. در چنین حالتی کاهش وزن ورزشکار به احتمال زیاد با از دست دادن پروتئین ها و لذا کاهش توان ماهیچه ای وی خواهد بود. و از این رو توصیه ما به این ورزشکار این است که در همان وزن قبلی خود در مسابقه شرکت نماید. چه در این حالت امکان موفقیت او بیشتر است. شاید بپرسید که در معادله تعادل وزن چرا از گلیکوژن صحبت زیادی به میان نیاوردیم و عمدتاً از چربی و پروتئین صحبت شد. پاسخ این است که مقدار گلیکوژن بدن بسیار اندک است (حدود ۳۰۰-۴۰۰ گرم) و لذا تأثیر چندانی در تعادل وزن ندارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *