فعالیت های ورزشی دوران بزرگسالی بانوان

درگذشت پدر بوکس ایران حسن باشت باوی
درگذشت پدر بوکس ایران حسن باشت باوی
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۷
رضا سبحانی و خواهران منصوریان راهی بازی های آسیایی جاکارتا شدند
سبحانی و خواهران منصوریان راهی بازیهای آسیایی جاکارتا شدند
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۷
فعالیت های ورزشی دوران بزرگسالی بانوان

با این که انجام فعالیت های ورزشی برای خانمها در تمامی سنین از اهم فعالیتهای روزانه بشمار می آید ولی دانش شرایط بدنی و فیزیولوژیکی بدن در سنین متفاوت موجب می گردد فعالیت های ورزشی دوران بزرگسالی بانوان از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و از آسیب های ورزشی جلوگیری بعمل آید.

اگرچه دستیابی به حداکثر ظرفیت های بدنی و حرکتی و مهارتی در دوران بلوغ و نوجوانی حاصل می گردد، ولی زنان با انجام فعالیتهای ورزشی در سالهای نوجوانی و بلوغ زمینه تندرستی خود را در سالهای بعد و به خصوص در دوران کهنسالی فراهم می سازند.

تحقیقات فاکس بر آن است که جلوگیری از کاهش ظرفیت های بدنی و مهارتی با انجام فعالیتهای مناسب حرکتی-ورزشی ممکن می باشد. چنانکه سطح بسیاری از قابلیت های بدنی تا مدتی بعد از دوران بلوغ پایدار خواهد بود. همچنین در تحقیقاتی که در سال ۱۹۶۵ به عمل آمده ثابت شده است که شرکت در فعالیتهای ورزشی به طور منظم و مداوم سبب افزایش هفت سال طول عمر برای زنان می شود.

پرداختن به ورزشها و فعالیت های بدنی مناسب در دوران یائسگی باعث می گردد که زنان این دوره بحرانی را به خوبی سپری کرده و در سالهای پیری توانایی های جسمی و تندرستی خود را حفظ کنند. در غیر اینصورت نیروی جسمانی کم کم تحلیل رفته و جای خود را به چاقی های بیش از حد، انواع بیماری ها، پیری زودرس و نتیجتاً مرگ ناگهانی خواهد داد.

خصوصیات دوران کهنسالی یا پیری

با ورود به سن ۴۵ سالگی و کمی بیشتر سیر مطالعات دوران کهنسالی شکل می گیرد. دوران کهنسالی با تغییرات خاص بدنی و فیزیولوژیکی همراه است. به طور کلی از جمله این تغییرات مهم عبارتست از:

۱- کاهش وزن عضله
۲- کاهش سوخت و ساز پایه
۳- انتقال جریان خون به مغز
۴- کاهش رشته های عمل کننده عصبی
۵- کاهش حداکثر اکسیژن مصرفی و حداکثر حجم ریوی
۶- کاهش دامنه حرکتی مفاصل
۷- افزایش چربی بدن
۸- تغییر ماهیت استخوان ها(کاهش مواد آلی و افزایش مواد معدنی)
۹- کم شدن قدرت عضلات
۱۰- کاهش آمادگی جسمانی
۱۱- بالارفتن فشار خون

در نتیجه بازده کاری سیستم ارگانیکی بدن به خصوص دستگاه قلبی، عروقی، تنفسی، عضلانی و عصبی در این دوره کاهش قابل توجهی می یابد. کاهش بازده کاری سیستم ارگانیکی بدن، بر روی فعالیتهای حرکتی در این افراد تأثیر منفی چشمگیری خواهد نهاد. و به خصوص این امر در افرادی که زمینه حرکتی و ورزشی مناسبی در دوران نوجوانی نداشته اند، بیشتر خواهد بود.

 

منبع: کتاب زن و ورزش
کمیته انتشارات ستاد تدوین نظام نوین تربیت بدنی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *